Advies & Consultancy
Door onze kennis van de detailhandel wordt onderzoek gedaan en/of adviesgegeven over productgroepen en winkelconcepten ten behoeve van Retail- en distributieorganisaties.
Productgroepen
In veel Retail formules zijn productgroepen bijna verzekerd van een vaste plek in het winkelbeeld. Toch komt er een moment dat goed gekeken moet worden naar de toegevoegde waarde, de winstgevendheid, de marktpotentie, de concurrentie, ontwikkelingen in de markt en andere factoren die bijdragen of een productgroep een plek blijft houden in het winkelbeeld.
Interessant voorbeeld is HEMA Vers gesneden vleeswaren, jarenlang een gezichtsbepalende afdeling met veel belangstelling van klanten. Echter toen de rekenmachine erop losgelaten werd bleek het vers snijden van vleeswaren onder aan de streep een zeer sterk verliesgevende activiteit te zijn.
Resultaat : Machinaal gesneden voorverpakte vleeswaren werden geïntroduceerd
Winkelconcepten
De Nederlandse consument heeft een zwak voor winkelconcepten die er netjes en verzorgd uitzien en waar de uitstraling van folder tot productschap met elkaar in overeenstemming is.
Gelukkig is er ook ruimte voor nieuwe ontwikkelingen en formules. De diverse To Go concepten zijn zo’n voorbeeld. In iedere branche is de Wheel of retailing een begrip, formules komen en formules gaan. Aanpassen aan de markt vraagt om innovatie, een mooi voorbeeld is het NIX = NIX concept met alleen alcoholvrije dranken of Pieter Pot met alleen producten in een glazen herbruikbare pot.
Juist door maatschappelijke ontwikkelingen en op deelgebieden van grote productassortimenten ontstaan nieuwe interessante concepten en formules.
Fanconsult adviseert organisaties en neemt ook de regie in het ontwikkelen en introduceren van nieuwe concepten.
© Copyright Fanconsult